fredag 20. januar 2012

LCHF-debatt

på opptak av debatten som gikk på SVT1 i går kveld. Det er de samme argumentene fra de som er kjøpt og betalt av legemiddelindustrien og de hjernevaskede dietister o.l. som går ut på å spise mindre og trene mer, eller spise etter tallriksmodellen/tallerkenmodellen. Vi må jo ha karbohydrater til hjernen og når vi trener osv...bla-bla-bla...NEI! Vi må ikke det. Kroppen ordner fint med det selv. Kroppen produserer sukker til hjernen og resten av kroppen ved å bryte ned en liten mengde av proteinene vi får i oss til sukker/glukose ved "mangel" på karbohydrater. Får man i seg nok fett og proteiner, så skal man altså få dekket kroppens "sukkerbehov". Da bør man spise f.eks hvit fisk, kylling, svin og egg (eggehviten er nesten bare protein, og derfra stammer det gamle navnet på proteiner, nemlig eggehvitestoffer). Disse er gode kilder til protein.


Når det gjelder trening, så har jeg vel ikke så mye erfaring, men jeg trener (løping) ca. 3 ganger i uka og jeg har faktisk bedre utholdenhet nå enn jeg hadde før. Nå kan jeg spise f.eks. 2 egg og etpar baconskiver én time før trening, løpe 5 km, men fortsatt føle meg relativt mett etterpå. Kan gjerne gå 1-2 timer før jeg spiser igjen.


Debatten kan sees her, LCHF-debatten begynner ca. 20-25 min ut i programmet.


Ha en fin fredag alle sammen :-)


Published with Blogger-droid v2.0.3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar