tirsdag 6. desember 2011

Bakedag:-)

Idag har jeg laga:

Pepperkakedeig:



Denne ble lagd etter oppskriften, men jeg har tilsatt ca. 0,6 dl fløte ekstra pga. kokosnøttmelet og jeg hadde ikke Moninsirup med karamellsmak, men heldigvis en flaske Barista Chai-sirup (smaker omtrent som gløgg, så jeg tenkte at den antageligvis gikk bra i pepperkaker:-)). Ligger i kottet til utkjevling og steking i morra.

Lussekatter:

Disse ble ganske gode, hadde i Splenda også (ca 2-3 ts) for å få litt mer sødme. Hadde ikke safran, så jeg brukte gurkemeie, ca 2-3 ts på oppskrifta. Hadde også i litt kardemomme:-) Greit å ha med på strikkecafé i kveld :-D

Etter "heving"/utbaking:
                                                                                   
Sånn ser de ut etter at de har blitt stekt:-)

Har også laga kokosmakroner:

Oppskrift:

5 eggehviter
250 gr kokos
250 gr sukrinmelis (har du ikke sukrinmelis, så kan du ta sukrin og kjøre det i en foodprosessor)
Evnt. litt Splenda eller vaniljeessens

Stivpisk eggehvitene, bland forsiktig inn sukrinmelisen og kokosen og evnt. smak/søtning.
La dette stå kaldt en stund, gjerne over natta.

Bruk en skje til å lage makronene med, eller fyll en sprøytepose og klipp ett passende hull.
Sett makronene på plate med bakepapir med litt avstand.

Stekes på ca. 180 grader i 10-12 min/til de er gyldne.
 
Veldig enkelt, trenger ikke kokosmel ved utbaking når man har en sånn silikonplate, men jeg hadde det
for sikkerhets skyld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar